Ходіть за духом, і не вчините пожадливости тіла, бо тіло бажає противного духові, а дух — противного плоті: вони одне одному противляться, так що ви не те робите, що хотіли б. (Гал. 5, 16-17)

Починати цю боротьбу найкраще так: хоча нам притаманні всі пристрасті, але одні в більшому ступені, інші в меншому. Треба визначити, яка пристрасть у нас панує, і проти неї озброїтися.
Преподобний Варсонофій Оптинський (1845-1913).

До добра мостись, а від злого отпыхивайся.
Російське прислів’я.

Весь християнський подвиг полягає в тому, щоб спочатку припиняти злі помисли, які повстають проти святої віри і Божого закону і хочуть благочестиве серце перекрутити, і не попускати їм зростати і посилюватися.

Пізнав тяжке стан душі своєї не повинен зволікати, а швидше від злого звичаю відстати, бо чим більше будеш зволікати в пристрасному звичаї, тим більше він посилиться, та важче від нього відстати; також чим більше триває тілесна хвороба, тим складніше її буває вилікувати.
Святитель Тихон Задонський (1724-1783).

Починати цю боротьбу найкраще так: хоча нам притаманні всі пристрасті, але одні в більшому ступені, інші в меншому. Треба визначити, яка пристрасть у нас панує, і проти неї озброїтися.
Преподобний Варсонофій Оптинський (1845-1913).

Які пристрасті помічаєш у собі, з тими і борись. Тільки не одними своїми силами, а з Божою допомогою, однак, особливу увагу зверни на головну пристрасть, яка більше тебе поборює.
Схиигумен Іоанн (Алексєєв) (1873-1958).

Коли душа випробовується у великих випробуваннях і різноманітних лиха й приймає допомогу благодаті, стійко терпіти в надії на Господа всякий вид зла в ній потроху зменшується, і тяжкий тягар супутнього їй гріха скидається…
Преподобний Макарій Великий (IV століття).

Кожне опір, вчинений вимогу пристрасті, послаблює її; постійне опір низлагает її. Кожне захоплення пристрастю посилює її, постійне захоплення пристрасті поневолює пристрасті захоплюється нею.

Навичка спочатку жорстоко опирається тому, хто захоче повалити ярмо його, спочатку видається нездоланною; але по часу, при постійній боротьбі з ним, при кожному непокору йому стає слабкішим і слабкіше.

Якщо в продовження боротьби трапиться тобі, з якого-небудь несподіваного обставині, бути переможеним, не мутись, не впади в безнадежие – знову починай боротьбу…

Милосердний і всемогутній Господь приймає всякого, хто до Нього приходить, простягає правицю для підтримки немочі нашої. І тому хоча б ти був весь у злих навичках, як у тяжких ланцюгах, не впадай у відчай в отриманні свободи. Вступи в невидиму лайка, бийся мужньо і постійно, з великодушністю перенось свої побеждения. За часів надає Бог нас самим собі, щоб ми пізнали досвідом, як ми слабкі в нашому самоті, і внаслідок цього пізнання невідступно трималися Бога, Який Єдиний може бути переможцем гріха в істинно произволяющих побачити в собі гріх переможеним.

В духовному подвигу має переважно озброюватися проти початкових пристрастей: наслідки їх будуть знищуватися самі собою. Відрікся від тілесних насолод, від людської слави, від зажерливості, від розсіяної життя не буде піддаватися гніву і печалі, не обуяет його ні гордість, ні заздрість; безперешкодно буде він йти по шляху заповідей Божих до порятунку, до великого Богопізнання, доступному для одних чистих серцем.

Добру благодіяння людини укріплюється далеко від спокус, отримує незвичайну твердість і силу; напроти того, він, будучи наближене до спокусам, починає потроху слабшати і нарешті зовсім спотворюється.
Святитель Ігнатій (Брянчанінов) (1807-1867).

Пристрасті подібні собачонкам, які звикли бути на м’ясних ринках і тікають від одного голосу, а якщо не звернуть на них уваги, що надходять як найбільші леви. Знищуй малу хіть, щоб не плекати у собі думки про силу разжжения її; тому що тимчасово терпіння в малому усуває небезпеку в великому. Неможливо подолати великого, якщо не препобедишь маловажного.

Треба перш праці і поти подъять, потім вже почнуть показуватися плоди. Умова нехибне – не шкодувати себе. Не жаліти себе – не значить гори на себе навалювати, а ту ж життя тягнути, не допускаючи послаблень ні в чому.
Дозвольте собі записати в пам’яті, що з хвилини пробудження до закриття очей до сну, весь час повинен так вести справи, щоб весь день представляв безперервну ланцюг актів самозречення і все – заради Господа, перед обличчям Його, во славу Його.
Акти самозречення не величезна що суть, а йдуть серед звичайних справ житейських і складаються у внутрішніх рішеннях і поворотах волі. Вони можуть бути при всякому слові, погляді, русі, при всякої дрібниці.
Відмінна риса їх – не допускати самоугодия і в усьому йти наперекір собі (починаєш чи сердитися або засуджувати ближнього, або задивлятися на жінку, або є зайве – зараз же потрібно заборонити собі).

Коли п’єте воду, то виймаєте і найменшу потрапила туди мушку; коли занозите палець, то будь скалка ледь видно за малості, ви поспішаєте позбутися від занепокоєння, нею заподіюваної; коли потрапить в око порошинка самомалейшая і каламутить очей, ви піднімаєте великі клопоти, щоб якнайшвидше очистити від неї очей. Так, покладіть законом діяти і по відношенню до пристрастей: з-якому маленькому вигляді вони не проявлялися, поспішайте вигнати їх, і так безжально, щоб і сліду не залишилось.
Як виганяти? Неприязним до них рухом гніву або рассерчанием на них. Як тільки помітите пристрасне, скоріше постарайтеся порушити в собі серчание на них. Це серчание є рішуче відкидання пристрасного.

Серчание, осуд, неснисходительность, вимогливість… все це, звичайно, не чесноти і зменшують загальну добростность вашої вдачі. Тому підлягають виключенню із списку ваших якостей. Як це зробити? Шукайте і знайдете, просіть і дасться вам (Лк. 11, 9). Перше: не давати ходу сім руху, а як здадуться, так їх посекать і пригнічувати, щоб, де зародилися, там і залишалися, не виходячи назовні. Друге: після всякого виявлення цих рухів кайтеся перед Господом і очищайте серце. Третє: кожен такий випадок обговорюйте і виводите для себе урок, як би в наступний подібний раз уникати серчания.
Святитель Феофан, Вишенський Затворник (1815-1894).

Три сили сатани передують всім гріхам: перша – забуття, друга – зневага, третя – гріховне бажання… Якщо розум стільки буде трезвен, що чинитиме опір забуттю, то він не впаде в недбальство; якщо не вознерадит, то не підкориться вожделению; якщо не підкориться вожделению, то ніколи не впаде, вспомоществуемый благодаттю Христовою.
Невідомий старець, з “Отечника”.

Хто думає про близькість смерті, той легко приборкує пристрасті. Хто ж сподівається довго жити, той опутывается багатьма гріхами.

Намагайся пам’ятати, що Бог дивиться на тебе і що відкрито перед Ним те, про що ти міркуєш в таємниці серця. Скажи твоїй душі: “ти остерегаешься подібних тобі грішників, щоб вони не побачили тебе в той час, як ти здійснюєш провину, тим більше повинна боятися і соромитися Бога, Який бачить потаємні рухи серця”. Від такого роздуми збудиться страх Божий в душі, і якщо поступиш під провід страху Божого, то ніяка пристрасть не буде силувати тебе.
Преподобний Ісая (IV століття).

Пристрасті відвертати краще пам’ятанням чеснот, ніж опором, тому що пристрасті, коли виступають із області своєї і споруджуються на лайку, отпечатлевают в розумі свої образи і подоби. Лайка ся набуває велику владу над розумом, сильно збурюючи і приводячи в замішання думки. А якщо надійде за першим, сказаному нам правилом, то не виявляється у розумі й сліду пристрастей по отгнании їх.
Преподобний Ісаак Сирін (VII століття).

Завжди отсекайте пристрасті, поки вони ще молоді, перш ніж вони зміцняться у вас і стануть пригнічувати вас, бо тоді доведеться вам багато постраждати від них; бо одне діло вирвати малу билинку, і інше — викорінити велике дерево.

Не обурюйся, не приходь в подив, коли побачиш у собі дію якоїсь пристрасті. Коли повстане пристрасть, змагай проти неї, намагайся приборкати і викорінити її смиренням і молитвою.
Авва Дорофей (†620).

Більш за все ми повинні намагатися очистити себе від таємних пристрастей. Ми повинні знати, що ворог наш диявол різними хитрощами намагається спокусити нас і за допомогою добрих справ повалити в безодню пороків.
Преподобний Антоній Великий (251-355).

Коли поборює тебе пристрасть обжерливості, то всіма силами змагай заради Бога не давати тілу стільки, скільки воно потребує. І щодо сріблолюбства роби подібним же чином: поки турбує тебе брань, аж ніяк не купуй нічого зайвого, навіть до сорочки і глиняної посудини, і в найменших речах змагай (проти грошолюбства). Коли ж, за допомогою Божої, переможеш цю лайку, то придбай, по Богу, що потрібне тобі. І при інших пристрастях роби таким же чином.
Преподобний Йоан Пророк (VI ст.).

Ніхто не може придбати світ, не маючи інших чеснот, чеснота ж не купується без виконання заповідей, а заповідь, в свою чергу, не може виконуватися досконало без любові, любов же не поновлюється без Божественного Причастя. Отже, без Божественного Причастя даремно ми працюємо.
Прп. Никодим Святогорець (1749-1809) і свт. Макарій Коринфський (1731-1805).

Саме надежнейшее засіб викорінити гніздиться в нашому серці стихію диявола є життєдайні Таємниці, які, бувши прийняті з вірою, боголіпно діють на серце, осередку темної сили, «попалюючи гріховну речовину, і спалюючи терня пристрастей» (пісня 5-я канону до Святого Причастя – упоряд.).

Коли захоплює тебе пристрасть ворожнечі до брата, уяви, як любить нас Бог; коли гордість – уяви, як Господь нас заради обнища багатий Сый (2 Кор. 8, 9), і як він був лагідний і смиренний серцем (Мт. 11, 29); коли скупість – уяви ясніше, як щедрий до тебе Господь, як рука Його ніколи не скорочується на дари тобі…

Все роби навпаки того, що ворог вселяє: він вселяє ненавидіти обидящих нас – ти люби їх; ругающих благословляй, і справляють твоє не истязуй і з охотою сам віддавай; коли хочеш сміятися – плач; коли знаходить смуток – намагайся розвеселитися; коли заздрість – радій чужому благополуччю; коли поборює протиріччя, непокірність – негайно замкни почуття від усього зовнішнього і розмірковуй про єдиного на потребу…
Св. праведний Іоанн Кронштадтський (1829-1908).

Якщо тебе палить вогонь похоті плотської, противопоставь йому вогонь геенский, – і вогонь похоті твоєї негайно згасне і зникне. Хочеш сказати що-небудь мерзенне, помысли про те скреготінні зубів, і страх приборкає мова твоя. Бажаєш зробити будь викрадення, послухай, що Суддя велить і каже: зв’яжіть йому руки і нозе, і вверзите його у тму повну (Мф. 22, 13); і таким чином проженеш і цю пристрасть.
Якщо ти відданий пияцтву і ведеш життя невоздержную, то послухай, що багач говорив: після Лазаря, нехай умочить кінець пальця свого у воді, та устудит язик мій: яко стражду в полум’ї цім; і не отримав допомоги (Лк. 16, 24, 25). Часто приводячи це на пам’ять, ти відстанеш від пристрасті невоздержания. Якщо ти любиш розваги, міркуй про тісноті і скорботах, мають бути там; після цього ти і думати не станеш про розвагах. Якщо ти жорстокий і немилосердний: то частіше нагадуй тих дів, які за те, що згасли їх світильники, не були допущені в чертог Нареченого, – і ти скоро пострахом людинолюбним. Нерадив ти і безтурботний? роздумуй про долю сховав талант свій, – і ти зробишся швидше вогню. Тебе з’їдає пристрасть, як би заволодіти надбанням ближнього твого? Уявляй невпинно той не вмирає черв’як, – і легко звільнишся від цієї хвороби, і всі інші слабкості свої виправиш. Бог Нічого не заповідав нам важкого та важкого. Від чого ж здаються нам тяжкими заповіді Його? – Від нашого розслаблення. Бо найважче при нашому намаганні і ревнощів робиться легким і удобоисполнимым: так і легке від нашої ліні робиться тяжким. Міркуючи про все це, ми повинні дивитися не на те, як одні вдаються до розкоші і невоздержанию; а на те, який їх кінець буде. Але кінець їх в тутешнього життя – гній і утучнение плоті; а в майбутньому – черв’як і вогонь. Одно має дивитися не на те, як інші викрадають, а на кінець їхнього життя; а їх у життя з’їдає занепокоєння, страх, муки совісті, а в майбутньому очікують нерозв’язні узи.
Святитель Іоанн Златоуст (†407).

Подібно є Царство Небесне насіння, що людина всевает в землю, і сім’я живе і росте, якоже не звістку він. Між зняттям і жнивами буває не тільки дощ, і вітер, і холод, і жар, але і зима. Так людина сіє добре зерно в душі, та поливає, та зберігає посіяне і так чекає милості від Бога, Який єдиний повертає.
Святитель Філарет, митрополит Московський (1783-1867).

Пристрасті викорінювати починай з самоукорения, пізнання своїх (а не сестринських немочі) і вважай себе гідною скорбот. Таке життя заспокоїть тебе.
Преподобний Анатолій Оптинський (Зерцалов) (1824-1894).

Треба терпляче спонукати себе на всяку доброчесність заради Господа, трезвенно стежити за всіма своїми почуттями, думками, справами, треба закликати на допомогу Господа Бога, треба прийти смирення сознать, що своїми справами без Божественної допомоги людина нічого не встигне.
Преподобний Никон Оптинський (1888-1931).

Увійдіть у свої думки, скільки їх у розумі, або в душі вашій перебуває щохвилини! Для того і має щохвилини каятися і говорити: «Господи, згрішила, прости; Господи, даждь мі виправлення; Господи, даждь мі думка блага». Якщо будете відзначати свої думки, уяви, і винищувати худі і намагатися насаджувати добрі, духовні, то й можете мало-помалу виправити своє життя.
Архімандрит Феофан Новозерский (XVIII-XIX ст.).

Що помножує в нас духовну силу? — подолану спокуса.
Священик Олександр Єльчанінов (1881-1934).

Ніколи не починай свою боротьбу з того, що ти не можеш зробити, але починай її з того, що ти можеш зробити.

Ті люди, які були неуважними і в мирському житті набули погані звички, нехай після свого звернення покірливо терплять борню від ворога, не обробляючи, однак, злих похотей. Якщо вони стануть таким чином подвизатися, то очистяться і досягнуть стану людей цнотливих.
Старець Паїсій Святогорець (1924-1994).

ХОЧЕТЕ КИНУТИ ПАЛИТИ?

Тоді качайте план відмови від куріння.

З його допомогою кинути буде набагато простіше.

Куріння і церква
Куріння і релігія




Матеріали по темі


  • На Україні тепер заборонять палити в храмах

    14.08.2008

  • Тютюновий самогіпноз

    18.12.2008

  • Рада преподобного Силуана Афонського

    18.12.2008

  • Рада преподобного Амвросія Оптинського

    18.12.2008

  • Молитва від пристрасті куріння преподобного Амвросія Оптинскому

    18.12.2008

  • Молитва недугующего пристрастю куріння

    18.12.2008