Як би парадоксально це не звучало, але часом соціальна реклама проти куріння приносить більше шкоди, ніж користі. Хто в групі ризику отримати негативний ефект від доброго починання?

Чималою мірою — підлітки та молодь — особливо некурящі, але обертаються в середовищі курців, і позитивно або індиферентно до куріння відносяться.

Соціальна реклама проти куріння може бути не тільки лякаюче-попереджувальної, але і відверто красивою. А вже як спрацює людське мислення, спрогнозувати не візьметься ніхто, як неможливо передбачити реверсивну психологічну реакцію.

Цікаво, що акули тютюнової індустрії прекрасно це знають: підготовлена ними антитютюнова реклама на перевірку виявляється закликом до куріння. Природно, що не для всіх, але небезпеки куріння і його поширеності це анітрохи не применшує.

Друга група ризику — кинули палити. Непродумана (або спонсорована тютюновою компанією) соціальна реклама проти куріння нерідко провокує зриви у тих, хто кинув палити. При цьому психологами, які працюють з даною проблемою, помічено, що стимулююча дія такої реклами тим сильніше, чим більше часу минуло від моменту відмови і досягає максимуму в 9-12 місяців після відмови від сигарет, після чого різко спадає.

І ще момент, помічений ними ж: якщо людина кинула палити, але прихильність до сигарети не пройшла, якщо він підраховує дні без куріння, підсумовує економію за рахунок некупленных сигарет, шукає підтримку зовні, то тим частіше зображення на рекламу «проти» стане для нього аргументом «за».

Курці — це основна група, хто — як не парадоксально — не є цільовою аудиторією антинікотинової соціальної реклами. Під впливом деяких ефектів сприйняття, особливо ефекту внутрішньогрупового фаворитизму і ефекту ігнорування неслучившегося, курці сприймають таку рекламу іронічно. Щоб було легше зрозуміти, в чому справа — трохи теорії.

Внутрішньогруповий фаворитизм спрацьовує, наприклад, коли палить бачить рекламу, на якій курець зображений як такий, що завдає шкоди комусь (чомусь) своєю пристрастю. І якщо некуряща людина сприйме цей посил вірно, то для курця така ситуація цілком буденна (якщо він сам себе веде також схоже, як зображено в рекламі проти куріння) і тому не є критичною, негативною.

Ігнорування того, про що повідомляється, але цього не відбувається — теж дуже серйозний перцептивний ефект. У ролику антинікотинової реклами йде лякаючий відеоряд і сумний голос оповідає про потенційних онкозахворюваннях курців. Здавалося б, стрункими рядами всі повинні кинути палити і назавжди включити ігнор тютюнових кіосків.

Чому ж цього не стається? А тому ж, чому курці сміються на розповідями про людей, що палили і померлих, наприклад, від раку легенів. З ними самими, з їх курцями близькими і друзями нічого подібного не відбувалося. А значить ця інформація не заслуговує довіри, малоценна. Включається ігнор, вся подібна соціальна реклама проти куріння сприймається як брехлива, невідповідні дійсності.

Так що ж — реклама проти куріння не потрібна? Аж ніяк. Це дієвий метод пропаганди здорового способу життя, ефективний спосіб переконання відразу великих груп людей. Але описані вище проблеми ще раз наголошують: тільки комплексні заходи виявляться ефективними. Одна тільки соціальна реклама проти куріння не зробить погоди, а то й зашкодить.

Боротьба з курінням, з поширенням нікотинової залежності має бути всеохоплюючою, охоплювати всі вікові групи, враховувати особливості сприйняття всіх — і дітей, і молоді, і дорослих курців, і тих, хто кинув палити, а також не курив ніколи. Це ж означає, що не існує реклама проти куріння, яка б була ефективна для всіх — для кожної цільової аудиторії реклама повинна розроблятися окремо.

ХОЧЕТЕ КИНУТИ ПАЛИТИ?

Тоді качайте план відмови від куріння.

З його допомогою кинути буде набагато простіше.

Соціальний шкоду куріння
Слогани про куріння
Пропаганда про шкідливість куріння




Матеріали по темі


  • У Миколаєві пройшла акція “У нас не курять”

    09.12.2007

  • Акція проти куріння

    09.12.2007

  • Незвичайна акція проти куріння пройшла у Гомелі

    25.05.2008

  • У Тольятті пройде акція проти куріння

    27.05.2008

  • У Житомирі з’явилася соціальна реклама про шкоду куріння

    31.07.2008

  • Кампанія, спрямована проти куріння

    04.04.2009