Про те, що куріння небезпечне для здоров’я знають всі. Але є й інший аспект проблеми – моральний. Чи є гріхом куріння – адже в Євангелії, ні у Святих Отців про нього нічого не говориться? Слід боротися з цією шкідливою звичкою, чи можна все-таки дозволити собі маленьку слабкість? Чи Не заважає вона духовного життя? Відповідає психолог-консультант центру «Співрозмовник», священик Андрій ЛОРГУС

— Куріння – гріх чи все-таки ні?

— Це питання казуїстики. Гріх — з якої точки зору? Адже гріхів набагато більше, ніж названо в Біблії, і такого зводу гріхів, який був би прийнятий всією Православною Церквою, теж немає. Так що, якщо ми поставимо перед собою задачу знайти лазівку в тексті, у формальних правилах, то легко доведемо, що куріння — не гріх. Не заборонено — значить дозволено. Але справа в тому, що духовна позиція не спирається на пункти канонічних правил. Справжнє православ’я — у дусі. І з духовної точки зору куріння, звичайно ж, абсолютно неприйнятно. Це звичка, утрудняє духовне життя.

— А вино?

— Вживати вино можна, впиватися — ні. Мова завжди йде про міру. Як її визначити? В православ’ї заходом є совість і свідомість людини. Вся православна духовна практика націлена на ясне, точне свідомість, святі отці постійно говорили про розсудливості, трезвомыслии. Ніякі види хімічного впливу на свідомість з точки зору православ’я неприйнятні. Тому — скільки можна випити вина? До тієї пори, поки свідомість твоє ясно, чисто і адекватно. Скільки можна викурити? Анітрохи. Адже навіть мінімальна кількість тютюну викликає змінений стан свідомості.

— Навіть одна сигарета? Одна затяжка?

— Так, безсумнівно. Якщо курець затягнеться натщесерце на тлі сильного стресу, він може впасти в непритомність. Про що це говорить? Саме про те, що навіть одна затяжка сильно впливає на свідомість людини.

— Що таке «змінений стан свідомості»?

— Це стан незвичайне, нетипове. Наприклад, людина може впадати в транс, в ейфорію або відчувати себе оглушеним, пригніченим. Іншими словами — неадекватним. Моральні цінності, сімейні, родинні, дружні зв’язки на якийсь час відступають на задній план або взагалі зникають. Наприклад, людина в стані афекту, озлоблення може здійснити будь-який вчинок, тому що в цей ніякі норми для нього не актуальні.

Наркоман в стані ломки не пам’ятає ні батька, ні матері, ні Бога, ні правил. Це і є зміна свідомості. По суті з курцем відбувається те ж саме. Звичайно, зовсім не в такій мірі, як з наркоманом або алкоголіком. І все ж кожна затяжка впливає на його свідомість. А скільки таких затяжок від однієї сигарети? А скільки сигарет в день? Ефект впливу на свідомість ледве помітний, і тому куріння не всіма визнається небезпечним з психологічної та духовної точки зору. Але наркологи і християнські психологи вважають, що куріння робить людське мислення не зовсім адекватним.

— Деякі стверджують, що паління допомагає їм зосередитися.

— Насправді допомагає – тимчасово — не куріння як таке, а зміна дихання. Існують містико-окультних і парапсихологічні дихальні практики. Їх суть — в медитації, в досягненні того ж самого зміненого стану свідомості. Коли людина починає дихати занадто інтенсивно або в певному ритмі, із затримкою дихання, наприклад, у нього можуть виникати бачення, галюцинації, ейфорія. Ось і під час куріння теж відбувається певний дихальний ритуал — курець користується дихальної практикою, як медитацією. Взагалі, люди думають, що в курінні головне — тютюн. Дим, звичайно, впливає на свідомість, але зміна дихання теж має велике значення.

— Але людина навіть не помічає, що медитує.

— Ну, так ми в житті використовуємо масу захистів і прийомів, не усвідомлюючи їх. Те ж саме з їжею. Адже Люди не помічають, що в стані стресу їдять більше, ніж потрібно організму. Або вживають занадто багато солодкого.

— Початківець курець переживає масу неприємних відчуттів, але все ж продовжує себе гвалтувати. Навіщо?

— Для новачка куріння — це завжди стрес. Він отримує дозу отрути, на яку організм реагує однозначно – відторгненням. Так, це насильство над собою. Але найчастіше це насильство допомагає людині пережити якесь більш тяжке насильство — травму, приниження, хронічний стрес. Справа в тому, що травмовані люди тягнуться до травматичних способам життя. Деякі психологи називають куріння «оральної аутоагресією» — «заподіянням собі шкоди через рот». Початок куріння чимось нагадує мазохізм — заподіяти собі біль, щоб не чути іншого болю. Але організм швидко звикає.

— Чи означає це, що первинною причиною куріння завжди стає якась душевна травма?

— Причин дуже багато. Діти, наприклад, можуть почати курити для того, щоб здаватися «крутими» чи «дорослими». Жінки часто курять напоказ: сигарета в красивих ручках — хіба не елегантно! Тому для них дуже важливий манікюр, кільця, марка сигарети. Важливо навіть те, як на сигареті відбивається помада. А взагалі мотиви можуть бути найрізноманітніші, з кожним випадком треба розбиратися окремо.

Щоб зрозуміти, чого курцеві не вистачає, треба зрозуміти, що для нього означає куріння. Можливо, йому не вистачає впевненості в собі, зосередженості, вміння спілкуватися, психологічної захисту. І знову ж таки, повертаючись до питання про гріх: у кожному разі цей гріх буде називатися по-своєму. Один таким чином відходить від реальності, інший не хоче розібратися у своїх душевних проблемах і вдається до таких псевдоспособам їх вирішення. Бачите, це ж зовсім різні гріхи.

— Але якщо тягне до сигарети, то розбиратися в причинах треба завжди?

— Що значить треба? Є люди, які не знаються з собою ніколи, і не відчувають у цьому потреби. Але якщо людина ставить перед собою хоча б саму малу духовну завдання — «зрозуміти, хто я, навіщо я живу» — то рано чи пізно перед ним постане питання «чому і навіщо я курю?».

— А питання «чому я вранці не можу обходитися без кави?» перед ним теж встане?

— Цілком можливо. Навіть чай може стати деструктивним звичкою. Люди, схильні до залежності, знайдуть, від чого залежатиме від чаю, паління, рулетки.

— Можливо куріння без залежності? Хочу — курю, не хочу — не курю.

— Тоді дайте відповідь на питання, чому раптом ви захотіли палити? Нічого не буває просто так.

— Наприклад, опинившись у компанії однокурсників, серед запаху диму, людина, давно кинув палити, відчуває бажання взяти в руки сигарету.

— Треба розбиратися, чому саме в цьому середовищі у нього виникає таке бажання. Приємно пахне? Отже, залежність від куріння живе в ньому, тіло її пам’ятає. Тяжіння і є залежність: ви бачите пляшку — і тягне випити, чуєте запах диму і тягне закурити. А будь-яка залежність є поневолення волі. Це ще один аспект духовної пристрасті.

Куріння, з православної точки зору — це пристрасть. Якщо на початку сигарета «заспокоює», то потім її відсутність може довести до сказу. Для курців «зі стажем» велика проблема дочекатися причастя, не викуривши жодної сигарети з самого ранку. Сумне видовище, коли, вийшовши за ворота храму, людина тремтячими руками дістає пачку сигарет, затягується і його обличчя розпливається в блаженній посмішці…

— Кидати курити — це завжди болісно?

— Бувають чудеса, коли затятий курець кидає і не переживає при цьому ніякої ломки. Але тут скоріше можна говорити про втручання Божої благодаті. Як правило, подолати цю пристрасть непросто.

— Багато хто при цьому стають злими, дратівливими, іноді неадекватними. Хіба це не змінений стан свідомості?

— Звичайно, змінене. Але ломка — саме вдалий час для того, щоб задатися питанням «Чому мені так погано?» Є ломка як фізіологічна реакція організму на перебудову, і вона досить швидко проходить. Але існує ще психологічна ломка: ось я сиджу в компанії без сигарети й мені незручно, некомфортно, я наче себе втратив. Як раз в цей момент можна розпізнати причину залежності і почати з нею працювати. З причиною, а не з симптомом! Адже коли людина курить і йому добре, він не готовий усвідомлювати свої духовні проблеми. А от коли йому погано – тоді саме час розбиратися.

— Кажуть, відмовитися від куріння легше, якщо кинув хтось із родичів чи друзів. Отже, кидаючи палити, людина не тільки дбає про себе, але, можливо, допомагає ще комусь?

— Думаю, так. Антиреклама куріння не буде діяти до тих пір, поки курять люди для нас значущі. І ніякі заборонні заходи тут не допоможуть. Держава приймає закони, але їх же ніхто не виконує. І далі не буде виконувати, якщо не зміниться настрій в суспільстві. Пам’ятаєте, у другій половині 90-х у нас в країні з’явилася мода на здоровий спосіб життя? І відразу все змінилося! Як тільки еліта суспільства почала відвідувати спортзали, бігати підтюпцем, їхати на дачі, це миттєво стало нормою для більшості.

Духовний стан суспільства – це те, що ми називаємо громадським свідомістю. Поки воно не зміниться – ряди курців будуть рости. А якщо в суспільстві зрозуміють, що куріння — не шкідлива звичка, а маніпуляція своєю свідомістю, тоді почнеться звільнення від залежності.

ХОЧЕТЕ КИНУТИ ПАЛИТИ?

Тоді качайте план відмови від куріння.

З його допомогою кинути буде набагато простіше.

Куріння і церква
Куріння і релігія




Матеріали по темі


  • На Україні тепер заборонять палити в храмах

    14.08.2008

  • Тютюновий самогіпноз

    18.12.2008

  • Рада преподобного Силуана Афонського

    18.12.2008

  • Рада преподобного Амвросія Оптинського

    18.12.2008

  • Молитва від пристрасті куріння преподобного Амвросія Оптинскому

    18.12.2008

  • Молитва недугующего пристрастю куріння

    18.12.2008